Liittymällä ammattilaisverkostoon saat sivuston uutiskirjeen 3–4 kertaa vuodessa sähköpostiisi. Uutiskirjeessä kerromme ajankohtaisista asioista nuorten ja aikuisten oppimisvaikeuksissa.
Voit liittyä ammattilaisverkostoon täältä. Valitse Oppimisen tuen keskuksen ammattilaisverkosto.
Monet eri alojen ammattilaiset kohtaavat työssään henkilöitä, joilla on oppimisvaikeuksia.
Oppimisvaikeuksien ottaminen huomioon kanssakäymisessä ja esimerkiksi opiskeluun, työllistymiseen tai kuntoutukseen liittyvissä suunnitelmissa on hyödyllistä.
Oheen on koottu erilaisia tilanteita, joissa ammattilaisen olisi hyvä ottaa huomioon henkilön oppimisvaikeudet sekä huomioimiseen liittyviä suosituksia.
Arvioinnin yhteydessä
Laajemman lausunnon lisäksi kirjoitetaan suppeampi lukitodistus, joka sisältää tarvittavat suositukset opiskelu- ja työjärjestelyihin.
Huomioidaan tutkittavan vahvuudet arvioinnissa ja tulosten lausunnoinnissa.
Varmistetaan, että suosituksissa ja lukitodistuksessa huomioidaan myös jatko-opiskelun ja työelämän tarpeet.
Otetaan kantaa kuntoutustarpeeseen.
Ohjataan tutkittava hyödyntämään oppilaitoksen tukipalveluita, Celia-kirjaston asiakkaaksi tai hakemaan kuntoutusta.
Oppilaitoksissa
Oppilaitoksessa on nimetty henkilö, johon voi ottaa yhteyttä oppimisen vaikeuksissa.
Kaikilla opettajilla on riittävä tietämys oppimisvaikeuksista ja oppilaitoksen käytännöistä.
Oppimisvaikeuksia kokeville opiskelijoille järjestetään yksilö- ja ryhmämuotoista ohjausta.
Opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus vertaistukeen.
Varmistetaan, että opiskelija saa tukea ystäviltä tai läheisiltä.
Opiskelijoille tarjotaan vaihtoehtoja oman osaamisen esittämiseen.
Tukea tarvitsevia opiskelijoita kohdellaan arvostavasti, rohkaistaan opiskeluissa ja heille annetaan myönteistä palautetta opintojen edistymisestä.
Opiskelijoille annetaan tietoa oman oppimisen edistämisestä. Opiskelutaitoa tukevat kurssit on mahdollista sisällyttää tutkintoon.
Tukea on tarjolla erityisesti lukemiseen, kirjoittamiseen, vieraisiin kieliin ja matematiikkaan.
Erityisjärjestelyinä mahdollisuus vähintään lisäaikaan, tietokoneen hyödyntämiseen koetilanteissa sekä oman osaamisen esittämiseen suullisesti.
Opiskelijoille kerrotaan aktiivisesti oppilaitoksen tukimahdollisuuksista, erityisjärjestelyistä, äänikirjoista, apuvälineistä ja oppilaitoksen ulkopuolisista tukimahdollisuuksista.
Opiskelija ohjataan tarvittaessa oppimisvaikeuksien arviointiin, kuntoutukseen tai muihin tukipalveluihin.
Oppilaitoksissa kehitetään saavutettavia ja esteettömiä opetusratkaisuja.
Työelämässä
Rohkaistaan ja kannustetaan oppimisvaikeuksia kokevaa työntekijää osallistumaan täydennyskoulutukseen.
Tarjotaan tukea ja lisäaikaa lukemiseen, kirjoittamiseen ja vieraisiin kieliin liittyviin työtehtäviin sekä uusiin työtehtäviin perehtymiseen.
Annetaan työohjeet selkeästi, mielellään sekä suullisesti että kirjallisesti.
Mietitään perustehtävän kannalta oleelliset työtehtävät ja huomioidaan työntekijän vahvuudet.
Muokataan tarvittaessa työnkuvaa oppimisvaikeuden kannalta vähemmän kuormittavaksi.
Hankitaan työntekoa helpottavia apuvälineitä.
Työkykyyn liittyvissä ongelmissa tehdään yhteistyötä työterveyshuollon kanssa.
Työterveyshuollossa tunnistetaan oppimisvaikeudet ja osataan arvioida niiden merkitystä työntekijän työkyvyn ja kuntoutustarpeen kannalta.
Työterveyshuollossa osataan neuvoa työntekijää ja työnantajaa työjärjestelyjen tekemisessä.
Kuntoutuksessa
Oppimisvaikeudet tunnistetaan ja huomioidaan osana kuntoutusta.
Kuntoutujalle annetaan tietoa oppimisvaikeuksista, niihin liittyvistä tukipalveluista sekä opiskelua ja työntekoa helpottavista tukikeinoista.
Kuntoutuksessa tehdään yhteistyötä oppilaitoksen tai työpaikan kanssa.
Kuntoutuksessa kiinnitetään huomiota työ- tai opiskeluympäristön psyykkisiin ja kognitiivisiin kuormitustekijöihin sekä annetaan tietoa oppimisesta, muistista ja henkisen hyvinvoinnin edistämisestä.
Viestinnässä
Pienillä asioilla voi tehdä paljon saavutettavuuden hyväksi ja helpottaa tiedon vastaanottamista.
Viestinnän saavutettavuutta voidaan pitää edellytyksenä yhdenvertaiselle tiedonsaannille. Ohessa on listattu lukivaikeuden kannalta tärkeimpiä osatekijöitä.
Tekstin kirjoittaminen
Käytä selkeää kieltä, sisällöllisesti niin yksinkertaista kuin mahdollista.
Vältä ylipitkiä virkkeitä, mutta älä silti kirjoita vain päälauseita.
Kirjoita yksi ajatussisältö yhteen kappaleeseen.
Korvaa vierasperäiset sanat kotoperäisillä tai selitä niiden sisältö.
Laita luettelot listamuotoiseksi.
Käytä otsikointia riittävästi.
Lihavoi tarvittaessa avainsanoja.
Kokoa tärkeimmät asiat jo tekstin alkuun, tee tarvittaessa vielä loppuun yhteenveto.
Tekstin asettelu
Riittävät reunukset tekstin molemmilla puolilla.
Erota kappaleet tyhjällä rivillä.
Käytä tekstissä vasensuora-asettelua.
Älä käytä kursiivia tai isoja kirjaimia.
Selkeä kirjaintyyppi, esimerkiksi Arial.
Tekstikoko vähintään 12.
Verkkosivuissa muistettavaa
Yksinkertainen rakenne, jossa on helppo siirtyä sivulta toiselle.
Teksti mieluiten internetsivuna kuin word- tai pdf-tiedostona.
Tekstikokoa voi muuttaa selaimen asetuksilla.
Värien hillitty käyttö.
Teksti ja tausta eroavat riittävästi toisistaan, tausta mieluiten ei-valkoinen.
Verkossa täytettävän lomakkeen lisäksi tarjoa mahdollisuus ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti esimerkiksi puhelimitse.
Oppimisvaikeuksien tunnistaminen
KOMO – Kysely oppimisen ja mielenterveyden ongelmista
KOMO-kysely on samanaikaisesti oppimisvaikeuksia ja mielenterveysongelmia kartoittava seulontamenetelmä ensisijaisesti ammattilaisten käyttöön. Sen avulla voidaan tunnistaa henkilöitä, joiden oppimisen vaikeudet ovat saattaneet jäädä aikaisimmin tunnistamatta. Kyselyn käytössä on tärkeää huomioida vapaaehtoisuuteen, luottamuksellisuuteen ja salassapitoon liittyvät näkökohdat.
Tältä sivulta löydät KOMO-lomakkeen ja ohjeistuksen KOMO-kyselyä käyttäville ammattilaisille.
KOMO-kysely on saatavissa suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi, arabiaksi ja dariksi.
En enkät för identifiering av inlärningssvårigheter och psykiska problem (KOMO)
KOMO-enkäten är en screeningmetod som är avsedd till professionella för kartläggning av inlärningssvårigheter och psykisk hälsa. Enkäten kan användas av professionella för att identifiera personer med inlärningssvårigheter vars problem varit dittills oidentifierade. Personer som deltar i KOMO-screeningen måste ge sitt medgivande och man bör även respektera konfidentiallitet och sekretessaspekter i användningen av KOMO-enkäten.
Du hittar enkäten och användningsinstruktioner från dessa länkar:
Questionnaire of learning and mental health problems (KOMO)
The KOMO -questionnaire is a simultaneous screening method for learning disabilities and mental health problems meant for the professional useage. It can help to identify people whose learning disabilities might have gone unrecognised. Using the questionnaire, it is important to pay attention to should be voluntary participation and confidentiality. and safeguarding whilst using the questionnaire.
Download the questionnaire and guidance by clicking the link below:
KOMO-kyselyn ja sen ohjeistuksen teksti on yleistä arabiaa. Arabian kieli jakautuu useisiin murteisiin ja variantteihin, jotka eroavat toisistaan huomattavan paljon. KOMO-kyselyä käytettäessä tulee huomioida yleisen arabian ja murteiden eroavaisuudet. Lisäksi tulee aina huomioida vastaajan kulttuuritaustan vaikutus vastauksiin.
E-KOMO on sähköinen versio KOMO-kyselystä (Kysely oppimisen ja mielenterveyden ongelmista), jolla kartoitetaan oppimisen ja mielenterveyden ongelmia. Kysely on ammattilaisen käyttöön tarkoitettu menetelmä, jota voi hyödyntää haastattelun ja keskustelun pohjana.
Kyselyn täyttämisen jälkeen näet koosteen antamistasi vastauksista yhdellä sivulla. Näitä on tarkoitus tarkastella ammattilaisen kanssa.
Täyttämisen jälkeen saat myös yksilöllisen koodin ja linkin, joiden avulla voit jakaa tulokset ammattilaiselle sekä tarkastella niitä myöhemmin.
Tämä kysely on oppimisen vaikeuksia kartoittava osa alkuperäisestä vuonna. 2018 julkaistusta KOMO:sta (Kysely oppimisen ja mielenterveyden ongelmista). Menetelmä on tarkoitettu oppimisvaikeuksien tunnistamisen ja puheeksi oton tueksi.
KOMO – oppimisen ongelmat ruotsiksi Enkät om problem med inlärning (KOMO)
Denna enkät är delen av den original KOMO (Enkät om problem med inlärning och psykiskt mående) som publicerades år 2018. Screeningmetoden är avsedd för att identifiera inlärningssvårigheter och som stöd för att föra saken på tal. För att få mera instruktioner på svenska, se på originala instruktioner om KOMO-enkäten som gäller inlärningssvårigheter.
KOMO – oppimisen ongelmat englanniksi Questionnaire of Learning Problems (KOMO)
This questionnaire is part of the original Questionnaire of Learning and Mental Health Problems (KOMO) published in 2018. The purpose of this questionnaire is to identify learning difficulties and encourage bringing up issues related to them. For more instructions in English, see the instructions regarding learning difficulties for the original KOMO-questionnaire (pdf).
Download the questionnaire by clicking the link below:
Lukivaikeuden tunnistuslista (ent. oppimisvaikeuksien tunnistuslista) on suomennettu ja muokattu kansainvälisestä lukivaikeuden tunnistuslistasta (Adult Dyslexia Checklist; Vinegard 1994) Opi oppimaan -hankkeen aineistoja hyödyntäen (Korkeamäki ym. 2010; Nukari 2010). Tunnistuslista sisältää 22 kysymystä, jotka liittyvät ensisijaisesti lukivaikeuteen, mutta voivat vähemmässä määrin kuvata myös muita kehityksellisiä oppimisen vaikeuksia.
Tältä sivulta löydät Lukivaikeuden tunnistuslistan suomeksi, selkokielellä, ruotsiksi.
SPIRAL-lautapeli on ilmainen ja helppokäyttöinen työkalu tavoitteellisen kuntoutuksen tueksi. Pelin ideana on kannustaa kuntoutujaa arvioimaan omaa toimintakykyään ja löytämään itselleen realistisia ja tärkeitä tavoitteita. Näin voidaan pohjustaa yksilöllisiä kuntoutussuunnitelmia vuorovaikutuksellisesti ja mielekkäästi. Spiral-sivuilta voit tulostaa pelin pelaamiseen tarvittavan materiaalin sekä perehtyä pelin käyttöön siihen opastavien videoiden avulla.
Ryhmäkoherenssikyselyt on tarkoitettu kuntouttavan ryhmän sisäisen ilmapiirin ja yhteistyön sujuvuuden arviointiin. Pidempi, 20 kysymystä sisältävä Ryhmäkoherenssikysely (SOC-G-20) sopii käytettäväksi ryhmille, jonka osallistujilla on yhdistävänä tekijänä jokin sairaus. Lyhennetty, 10-osioinen versio (SOC-G-10), joka sopii myös muiden kuin sairaustaustaisten ryhmien sisäisen ilmapiirin ja toimivuuden arviointiin.
Tieteellinen artikkeli: Julkunen J, Pietilä P & Gustavsson-Lilius M (2013): Kuntoutusryhmän koherenssin arviointi. Kyselymenetelmän luotettavuus ja alustavia tuloksia validiteetista. Kuntoutus 3, 5–19.
Ohjaten Uralle! -kysely keskustelun tueksi uraohjaus tilanteessa
Ohjaten Uralle -kysely on tarkoitettu ammatillisissa oppilaitoksissa tapahtuvan uraohjauksen tueksi. Kysely on suunniteltu helpottamaan urasuunnitelmista keskustelua sekä työllistymisen tukemisen suunnittelua niiden opiskelijoiden kanssa, joilla on tuentarvetta joko opinnoissa tai työelämään pääsemisessä. Kysely voi soveltua myös muiden nuorten tai erityisryhmien kanssa työskentelevien ammattilaisten käyttöön.
Lataa kysely ja käyttöohjeet seuraavista linkeistä:
POINT-kysely on opiskelijan ja opettajan välisen ohjauskeskustelun tueksi kehitetty puheeksioton ja keskustelun apuväline. POINT-kyselyn tavoitteena on tunnistaa opiskelijan hyvinvointia ja opintojen edistymistä tukevia tekijöitä sekä opintojen keskeyttämisen liittyviä riskitekijöitä. Kyselyn käytöllä voidaan lisätä vuoropuhelua opiskelijan ja opettajan välillä sekä tuoda ohjaukseen tiiviimmin mukaan myös psykososiaalisen hyvinvoinnin näkökulma. Kysely on suunnattu etenkin erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ohjaukseen ammatillisissa oppilaitoksissa.
Lataa kysely ja opettajan ohjeet seuraavista linkeistä: