KOMO-kysely on samanaikaisesti oppimisvaikeuksia ja mielenterveysongelmia kartoittava seulontamenetelmä ensisijaisesti ammattilaisten käyttöön. Sen avulla voidaan tunnistaa henkilöitä, joiden oppimisen vaikeudet ovat saattaneet jäädä aikaisimmin tunnistamatta. Kyselyn käytössä on tärkeää huomioida vapaaehtoisuuteen, luottamuksellisuuteen ja salassapitoon liittyvät näkökohdat.
Tältä sivulta löydät KOMO-lomakkeen ja ohjeistuksen KOMO-kyselyä käyttäville ammattilaisille.
KOMO-kysely on saatavissa suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi, arabiaksi ja dariksi.
Suomenkielinen kysely ja ohjeistus
Tieteellinen artikkeli: Peltonen K, Gustavsson-Lilius M, Parkkila M, Stenberg J, Mentula T, Poutiainen E. Oppimisen ja mielenterveyden ongelmia kartoittavan KOMO-kyselyn psykometriset ominaisuudet. Psykologia 2019, 54, 1, 21–33.
KOMOn kieliversiot
En enkät för identifiering av inlärningssvårigheter och psykiska problem (KOMO)
KOMO-enkäten är en screeningmetod som är avsedd till professionella för kartläggning av inlärningssvårigheter och psykisk hälsa. Enkäten kan användas av professionella för att identifiera personer med inlärningssvårigheter vars problem varit dittills oidentifierade. Personer som deltar i KOMO-screeningen måste ge sitt medgivande och man bör även respektera konfidentiallitet och sekretessaspekter i användningen av KOMO-enkäten.
Questionnaire of learning and mental health problems (KOMO)
The KOMO -questionnaire is a simultaneous screening method for learning disabilities and mental health problems meant for the professional useage. It can help to identify people whose learning disabilities might have gone unrecognised. Using the questionnaire, it is important to pay attention to should be voluntary participation and confidentiality. and safeguarding whilst using the questionnaire.
KOMO venäjäksi
KOMO arabiaksi
KOMO-kyselyn ja sen ohjeistuksen teksti on yleistä arabiaa. Arabian kieli jakautuu useisiin murteisiin ja variantteihin, jotka eroavat toisistaan huomattavan paljon. KOMO-kyselyä käytettäessä tulee huomioida yleisen arabian ja murteiden eroavaisuudet. Lisäksi tulee aina huomioida vastaajan kulttuuritaustan vaikutus vastauksiin.
KOMO dariksi
KOMO espanjaksi
E-KOMO-kysely
E-KOMO on sähköinen versio KOMO-kyselystä (Kysely oppimisen ja mielenterveyden ongelmista), jolla kartoitetaan oppimisen ja mielenterveyden ongelmia. Kysely on ammattilaisen käyttöön tarkoitettu menetelmä, jota voi hyödyntää haastattelun ja keskustelun pohjana. KOMO:n täyttäminen vie noin 5–15 minuuttia. Kyselyn täyttämisen jälkeen näet koosteen antamistasi vastauksista yhdellä sivulla. Näitä on tarkoitus tarkastella ammattilaisen kanssa. Täyttämisen jälkeen saat myös yksilöllisen koodin ja linkin, joiden avulla voit jakaa tulokset ammattilaiselle sekä tarkastella niitä myöhemmin.
KOMOn osaversio – Kysely oppimisen ongelmista
Tämä kysely on oppimisen vaikeuksia kartoittava osa alkuperäisestä vuonna. 2018 julkaistusta KOMO:sta (Kysely oppimisen ja mielenterveyden ongelmista). Menetelmä on tarkoitettu oppimisvaikeuksien tunnistamisen ja puheeksi oton tueksi.
KOMO – oppimisen ongelmat suomeksi
KOMO – oppimisen ongelmat ruotsiksi
Enkät om problem med inlärning (KOMO)
Denna enkät är delen av den original KOMO (Enkät om problem med inlärning och psykiskt mående) som publicerades år 2018. Screeningmetoden är avsedd för att identifiera inlärningssvårigheter och som stöd för att föra saken på tal. För att få mera instruktioner på svenska, se på originala instruktioner om KOMO-enkäten som gäller inlärningssvårigheter.
KOMO – oppimisen ongelmat englanniksi
Questionnaire of Learning Problems (KOMO)
This questionnaire is part of the original Questionnaire of Learning and Mental Health Problems (KOMO) published in 2018. The purpose of this questionnaire is to identify learning difficulties and encourage bringing up issues related to them. For more instructions in English, see the instructions regarding learning difficulties for the original KOMO-questionnaire.
KOMO – oppimisen ongelmat arabiaksi
Kysely oppimisen ongelmista on käännetty myös arabian kielelle.