Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Puhelinneuvonta
avoinna tänään klo
15:00
15:45
avoinna klo
15:45
asti
Kysy oppimisvaikeuksista
Chat-neuvonta
avoinna tänään klo
14:30
16:00
avoinna klo
16:00
asti
Kysy oppimisvaikeuksista
Vinkkejä

Vieraat kielet

Tuntuuko kielten opiskelu tahmealta?

Vaikeudet kielten oppimisessa voivat olla merkki lukivaikeudesta tai muusta oppimisvaikeudesta. Aikuisten oppimisvaikeuksia ei ole aina tunnistettu kouluaikoina. Oppimisvaikeuksien tunnistamisen apuna voi käyttää esimerkiksi siihen kehitettyä tunnistuslistaa.

Lukivaikeuden yhteydessä on tyypillistä, että myös vieraan kielen oppiminen on hankalaa. Joskus lukivaikeus ei näy omalla äidinkielellä, vaan heijastuu vieraiden kielten vaikeuksiin. Lukivaikeuden ohella myös muut syyt voivat vaikuttaa kieltenoppimiseen. Vieraiden kielten vaikeuksiin voi liittyä jännitystä ja ahdistuneisuutta, mikä on todennäköisesti seurausta opinnoissa koetuista vaikeuksista.

Opiskelutaidot ja monipuoliset tekniikat auttavat

Hyviä keinoja ovat vieraskielisen tekstin lukeminen ääneen ja erilaiset muistitekniikat.  Jokaista itselle vierasta sanaa ei tarvitse katsoa sanakirjasta, jos merkityksen pystyy päättelemään sen asiayhteydestä. Usein toistuvat vaikeat sanat kannattaa kirjoittaa itselle muistiin.

Kielten opiskelussa kannattaa suosia aina useampaa kuin yhtä keinoa. Kieleen voi tutustua monin tavoin pelkän koulumaisen opiskelun lisäksi, esimerkiksi musiikkia kuuntelemalla, pelaamalla pelejä, äänikirjojen avulla tai lukemalla lehtiä. Monet oppivat parhaiten kieliä käytännön tilanteissa ja toiminnan yhteydessä, esimerkiksi matkustaessaan tai oleskellessaan ulkomailla. Uskallus käyttää rohkeasti kieltä vaikeuksista huolimatta, muististrategiat, vieraskieliset kirjat ja elokuvat sekä oleskelu ulkomailla ovat olleet monelle keino oppia kieltä vaikeuksista huolimatta.

Opettajalle ja ohjaajalle vinkkejä opetuksen tueksi

Yleisiä huomioita opetuksesta

Oppimisvaikeuksien ottaminen puheeksi on syytä tehdä henkilökohtaisesti ja hienovaraisesti omien havaintojen pohjalta. Samalla voi kertoa, miten kielen opiskelua on mahdollista helpottaa ja millaisia keinoja on tarjolla. Erityisesti aikuisten oppimisvaikeudet ovat voineet jäädä tunnistamatta ja tukikeinot vähäisiksi, joten kuulluksi tuleminen & tuen tarjoaminen on tärkeää. Opettajan on hyvä muistuttaa opiskelijoita, että kaikki voivat oppia kieliä vaikeuksista huolimatta.

Monipuolinen opetus, sopivan kokoiset tavoitteet, oppimista tukeva ilmapiiri ja mahdollisuus henkilökohtaiseen ohjaukseen sekä ennakointiin voivat helpottaa oppimista. Tuntia voi keventää pienillä ja helpoilla harjoituksilla. Jakson ja tunnin alussa on hyvä kertoa lyhyesti, mikä on tunnin tarkoitus, tavoite ja mitä tänä aikana on tarkoitus tehdä. Uutta asiaa opeteltaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että harjoitellaan vain yhtä asiaa kerrallaan. Käytännön tilanteisiin opeteltavan asian linkittäminen edistää motivoitumista ja opitun siirtämistä oppimistilanteiden ulkopuolelle. Esimerkiksi työelämässä ongelmia voivat tuottaa erilaiset asiakaspalvelutilanteet, puhelimeen vastaaminen, sähköpostien kirjoittaminen tai itsensä esittely vieraalla kielellä.

Vinkit opetuksen tueksi

Sosiaalinen kielitaito

  • Erilaiset esittelyt itsestä/toisista, omasta elämästä
  • Erilaiset roolileikit – kuvista kertominen – tilanteet – valmiit repliikit
  • Improvisaatio – valokuvaus/videokuvaus – Facebook – luokan seinä
  • Tekemällä oppiminen – ruoka, maalaus
  • Toiselle jonkin asian opettaminen
  • Ääntämisen vahvistaminen > äänteiden tunnistaminen
  • Nonverbaalinen kommunikaatio – puheelle altistaminen, arkikieli ja sen merkitys, läpi käsien katsominen
  • Retket ja pelit
  • Mininäytelmät, joihin oppilaat kirjoittavat itse ainakin osan repliikeistään

Kielioppi

  • Doodling (piirustelu), lupa jäsentää töhertelemällä
  • Käsitekartat
  • Lorut/riimit, laulut
  • Hassut muistisäännöt
  • Piirtäminen
  • Värien käyttö
  • Konkreettisesti esineitä käyttämällä esim. datiivi ja objektipronominit
  • Oman ruumiin käyttäminen esim. sanajärjestyksen harjoittelussa
  • Pelit ja kilpailut: ristinolla oikeilla ilmaisuilla tai lautapeli, jossa saa edetä jos osaa oikean muodon
  • Vuorotellen "kuulusteleminen"

Kirjoittaminen

  • Avoimeksi jääneen tarinan jatkon kirjoittaminen
  • Esimerkkejä lauseista
  • Ryhmässä kirjoittaminen
  • Ope soittaa musiikkia ja kirjoitetaan siitä esim. 50 sanaa/ lauseita
  • Kirjoitetaan esim. 5 minuuttia ilman taukoa, korjausta tietystä aiheesta ”pidä kynä liikkeessä”
  • Sanelut
  • Kuvasta kirjoittaminen
  • Päiväkirja tai runo
  • Dialogi käytännön tilanteesta
  • Facebook, bloggaus, chat, sähköposti, tekstiviesti, kirjekaverit
  • Suunnittele matkaohjelma (ryhmässä) tai kirjoita resepti


Sanaston oppiminen

  • Elaborointi sanoista lauseiksi, etsi aihepiiriin liittyviä artikkeleita/ tekstejä
  • Sana + kuva + ääntämys > video
  • Opiskelija tekee sanakokeen itselleen. Opiskelijat voivat tehdä myös toisilleen ja tarkistavat.
  • Opiskelija ottaa itse esille vaikeat / uudet sanat tekstistä
  • Mind map, sana-auringot
  • Laulut & liike
  • Vitsit, kaskut
  • Sanastoa kieliopin ohessa
  • Muististrategiat
  • Sovellukset (Quizlet, Kahoot)
  • Pelit ja leikit: Sanoja voi näytellä tai kuvailla ja toisen pitää arvata. Kuka/mikä minä olen? Pitää tehdä kysymyksiä, kunnes arvaa. Muut vastaavat vain kyllä/ei.

Sanaston laajentaminen

  • Kirjoita teksti omin sanoin
  • Alias: selitä sanoja tai ilmiöitä ilman, että saat käyttää tiettyä ilmausta
  • Tiivistä pidempi kappale yhdeksi lauseeksi
  • Pienryhmissä kysymyksien esittäminen tekstistä
  • Tekstin kertominen omin sanoin kuvista/ tekstin purkaminen kuviksi (sarjakuvakertomus)
  • Ääneen lukeminen
  • Kielten ristiin käyttäminen
  • Voi kokeilla myös vaikeampia tekstejä
  • Autenttisen materiaalin käyttäminen opiskelijoita kiinnostavista aiheista
  • Tekstin dramatisointi ja esittäminen
  • Miten tekstin sisältö muuttuu, kun sen järjestystä vaihdetaan
  • Avainsanat
  • Miellekarttaa sanaperheistä
  • Yläkäsitteet ja alakäsitteet

Oman mielipiteen esittäminen

  • Valmiiden roolien avulla
  • Inspiroivat virikkeet (taidenäyttely/levyraati/elokuva-arvostelu)
  • Provosoiva aihe ja tulistuttavat väitteet ja kysymykset
  • Valmiit mallifraasit, joilla oman mielipiteen ilmaisu helpottuu
  • Yleisönosastokirjoitus/vastaus
  • Radiosta / TV:stä ohjelma / uutiset ja siitä tiivistelmä

Kulttuurin tuntemus

  • Retkiä, tutkimuskäyntejä
  • Kyselytunnit
  • Elokuvat, YouTube, musiikki, kirjat
  • Henkilökuvat, syntyperäiset vieraat
  • Vertailu
  • Tietovisat
  • Sanojen pysäyttäminen
  • Maistiaisia ruokakulttuurista
  • Matkaohjelman laatiminen

Pelit

  • Arpapeli, muistipelit, bingo, ristinolla
  • Perinteiset lastenleikit: laiva on lastattu, kapteeni käskee, rikkinäinen puhelin
  • Television erilaiset viihdeohjelmat, esim. Putous ja sen improvisointitehtävät
  • Alias
  • Tietovisa

Kieltenopiskelusovellukset

Käännösohjelmat

  • Speech to text translation (useita vaihtoehtoja)
  • Robobraille (tekstien muuttaminen esimerkiksi kuunneltavaan muotoon)

Apua sanaston oppimiseen

Celia-kirjaston äänikirjat

Monia vapaan sivistystyön käyttämiä oppikirjoja ja vieraskielistä kaunokirjallisuutta on mahdollista lainata Celia-kirjaston äänikirjoina. Äänikirjat on tarkoitettu henkilöille, joilla on jokin lukemiseste, esimerkiksi lukivaikeus.