Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Puhelinneuvonta
avoinna tänään klo
15:00
15:45
Kysy oppimisvaikeuksista
Selkosuomi

Mitä tarkkaavuuden vaikeus tarkoittaa?

Mitä tarkkaavuuden vaikeus tarkoittaa?

Tarkkaavuuden vaikeus tarkoittaa sitä,
kun henkilön on vaikeaa keskittyä.
Hänen on esimerkiksi vaikeaa kiinnittää huomio
olennaiseen tai olla tarkkaavainen pidemmän aikaa.

Tarkkaavuuden vaikeuksia voi esiintyä eri asteisina.
Kun vaikeudet ovat hyvin suuret,
voi kyseessä olla aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö.
Silloin henkilöllä on tarkkaavuuden vaikeus ja
hän voi olla myös ylivilkas.

Tarkkaavaisuuden vaikeutta voi olla myös ilman ylivilkkautta.
Aikuisuuteen mennessä ylivilkkaus usein vähenee.
Myös lapsilla voi olla tarkkaavuuden vaikeus ilman
merkittävää ylivilkkautta.

Silloin kun henkilöllä on tarkkaavuuden vaikeus,
hänellä on usein myös erilaisia oppimisvaikeuksia.
Myös oppimisvaikeuksien yhteydessä
henkilöllä on usein tarkkaavuuden ongelmia,
jotka ovat lievempiä tarkkaavuuden vaikeudet.

Miten tarkkaavuuden vaikeus ilmenee?

Kun henkilöllä on tarkkaavuuden vaikeus,
hänen voi olla vaikeaa:

  • kiinnittää huomiota olennaiseen
  • keskittyä pidemmän aikaa
  • huomioida useita asioita yhtä aikaa
  • siirtää huomiota sujuvasti asiasta toiseen

Esimerkiksi keskittyminen voi häiriintyä herkästi ja
henkilö ei jaksa paneutua samaan asiaan pitkäksi aikaa.
Ajatus voi harhailla tai hyppiä asiasta toiseen.
Tehtävien loppuun saattaminen voi olla hankalaa.
Yksitoikkoisten tehtävien tekeminen ja yksityiskohtien
viimeisteleminen voi tuntua ylivoimaiselta.

Mistä tarkkaavuuden vaikeus johtuu?

Tarkkaavuuden vaikeus voi olla perinnöllistä tai
liittyä raskauden tai synnytyksen aikaisiin ongelmiin.