Free cookie consent management tool by TermsFeed

Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Hyväksy Toiminnallisuusevästeet avataksesi chatin
Evästeasetukset
Chat
No items found.
Selkosuomi

Vinkkejä lukemisen helpottamiseen

Vinkkejä lukemisen helpottamiseen

Tältä sivulta löydät vinkkejä lukemisen haasteiden helpottamiseen.

Miten voit harjoitella lukemisen taitoa?

Lukeminen on taito, joka paranee lukemalla! Harjoittelu voi parantaa lukemisen nopeutta ja tarkkuutta. Tässä on joitakin vinkkejä:

  • Lue mahdollisimman paljon erilaisia tekstejä.
  • Lue myös tekstejä, jotka olet valinnut itse ja jotka kiinnostavat sinua.
  • Valitse sinulle tuttu tekstilaji tai aihepiiri. Se auttaa parantamaan lukemisen tarkkuutta ja nopeutta.
  • Lue tarinoita, joissa on juoni. Juoni helpottaa keskittymistä ja auttaa ennakoimaan tekstiä.
  • Voit kuunnella ja lukea tekstiä samaan aikaan. Tekstin kuunteluun voit käyttää äänikirjaa tai tietokoneen äänitukea.

Lukemisen nopeus ei ole tärkeintä oppimisen kannalta. Oppimisessa auttaa eniten:

  • suunnittelu
  • tilanteeseen sopiva lukutapa
  • itselle toimivat opiskelutekniikat
  • riittävä kertaaminen

Valitse sopiva lukutapa

Mieti ensin, mikä on lukemisesi tavoite. Lukemisen tavoite vaikuttaa siihen, millä tavalla tekstiä kannattaa lukea.

Lukemisen tapoja ovat:

  • silmäily
  • hakuluku
  • syventävä lukeminen

Silmäily on sopiva lukutapa, jos haluat tutustua tekstiin tai saada ajatuksen mistä se kertoo. Sinun ei tarvitse lukea koko tekstiä alusta loppuun eikä jokaista sanaa. Luet vain pääkohdat kuten otsikot tai lihavoidut sanat.

Jos haluat löytää vastauksen kysymykseen, voit käyttää hakulukua. Hakuluku on tapa lukea, jossa etsitään tietoa tekstistä silmäilemällä. Et lue koko tekstiä vaan etsit sieltä haluamasi asian.

Syventävä lukeminen auttaa ymmärtämään ja muistamaan laajemman kokonaisuuden. Samalla kun luet, mietit mitä teksti tarkoittaa. Silloin voit tehdä myös muistiinpanoja tai alleviivauksia. Syventävässä lukemisessa avuksi voi ottaa erilaiset opiskelutekniikat.

Joskus voit samaakin tekstiä lukiessa vaihdella lukutapaa.

Tämä sivu on päivitetty viimeksi 1.1.2026.