Free cookie consent management tool by TermsFeed

Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Hyväksy Toiminnallisuusevästeet avataksesi chatin
Evästeasetukset
Chat
No items found.
Selkosuomi

Mikä on lukivaikeus?

Mikä on lukivaikeus?

Jos sinulla on lukivaikeus, sinun on vaikeaa lukea ja kirjoittaa. Lukivaikeus voi olla erilainen eri ihmisillä.

Lukivaikeus voi näkyä sinulla esimerkiksi näin:

  • luet ja kirjoitat hitaasti
  • teet usein virheitä
  • kirjaimet ja numerot vaihtavat paikkaa
  • tekstistäsi puuttuu kirjaimia
  • sinun on vaikea pysyä rivillä
  • joudut usein lukemaan saman tekstin uudelleen

Jos lukeminen on sinulle vaikeaa, saatat vältellä lukemista. Kun välttelet lukemista, opit vähemmän sanoja ja asioita.

Useimmat aikuiset osaavat lukea ja kirjoittaa, vaikka heillä olisi lukivaikeus. Ongelmat näkyvät silloin esimerkiksi niin, että lukeminen tai kirjoittaminen on hidasta.  

Usein jos ihmisellä on lukivaikeus, hänellä on myös muita ongelmia esimerkiksi matematiikassa tai keskittymisessä. Monelle on vaikeaa oppia vieraita kieliä.

Lukivaikeuteen liittyy usein muistin ongelmia

Jos sinulla on lukivaikeus, sinun voi olla vaikeaa muistaa asioita. Lyhytkestoinen muisti auttaa sinua pitämään mielessä sanoja tai numeroita lyhyen aikaa. Lukivaikeus haittaa usein kielellisen lyhytkestoisen muistin toimintaa. Siksi saatat unohtaa helposti sinulle kerrotut ohjeet. Myös mutkikkaiden ajatusten muistaminen voi olla hankalaa.

Ongelmien ratkaiseminen voi olla vaikeaa, kun tehtävään liittyvät asiat eivät pysy mielessä.

Huonon muistin takia myös lukeminen voi olla vaikeaa. Kun olet lukenut tekstin loppuun, et ehkä enää muista alkua. Siksi tekstiä voi olla vaikeaa ymmärtää. Jos sinun on vaikeaa muistaa asioita, myös vieraiden kielten opiskelu voi olla hankalaa.

Mistä lukivaikeus johtuu?

Lukivaikeus on usein perinnöllistä. Taipumus lukivaikeuteen on olemassa aivoissa jo syntymästä lähtien.

Lukivaikeus voi olla jo pienellä vauvalla. Vauva ei erota äänteitä tarkasti. Siksi kouluiässä lukemaan oppiminen voi olla vaikeaa.

Voisiko sinulla olla lukivaikeus?

Lukivaikeuden tunnistamisen apuna voit käyttää lukivaikeuden tunnistuslistaa. Tunnistuslista sisältää 22 kysymystä, jotka liittyvät lukivaikeuteen ja oppimisvaikeuksiin.

Jos vastaat moneen kysymykseen myöntävästi, sinulla voi olla lukivaikeus tai muu oppimisvaikeus.

Aloita klikkaamalla alla olevaa linkkiä ja vastaa kysymyksiin.

Siirry Lukivaikeuden tunnistuslistaan

Tämä sivu on päivitetty viimeksi 1.1.2026.