Free cookie consent management tool by TermsFeed

Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Hyväksy Toiminnallisuusevästeet avataksesi chatin
Evästeasetukset
Chat
No items found.
Selkosuomi

Mitä oppimisvaikeus tarkoittaa?

Mitä oppimisvaikeus tarkoittaa?

Jos sinulla on oppimisvaikeus, sinun on vaikeaa oppia jotain taitoa. Oppimisvaikeus voi olla erilainen eri ikäisillä. Oppimisvaikeus voi näkyä eri tavoin myös eri taitojen kohdalla.

Oppimisvaikeudet ovat usein perinnöllisiä eli monella saman perheen jäsenellä voi olla oppimisvaikeus. Samassa perheessä oppimisvaikeudet voivat kuitenkin näyttäytyä eri tavoin.

Mikä on kapea-alainen oppimisvaikeus?

Jos sinulla on kapea-alainen oppimisvaikeus, tietyn taidon oppiminen on sinulle erityisen vaikeaa. Oppiminen on erityisen vaikeaa tässä tietyssä asiassa, vaikka olisit lahjakas, koulutettu ja terve.

Kapea-alaisia oppimisvaikeuksia ovat esimerkiksi:

  • lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus
  • matematiikan oppimisvaikeus

Oppimisvaikeus voi olla kapea-alainen. Silloin oppiminen on vaikeaa vain yhdellä oppimisen alueella, esimerkiksi lukemisessa tai laskemisessa.

Usein kuitenkin ihmisellä on yhtä aikaa monenlaisia oppimisvaikeuksia.

Mitä ovat laaja-alaiset oppimisvaikeudet?

Jos sinulla on laaja-alainen oppimisvaikeus, sinun on vaikeaa oppia monenlaisia erilaisia tietoja ja taitoja. Sinun voi olla vaikeaa lukea, kirjoittaa ja laskea. Silloin saatat tarvita apua ja tukea arkeen.

Oppimisen vaikeudet voivat johtua myös sairaudesta

Oppimisen vaikeudet voivat johtua myös hermostoon liittyvästä sairaudesta tai vauriosta. Sairaus tai vaurio voi olla esimerkiksi aivovamma, aivoverenkiertohäiriö tai CP-vamma.

Myös mielenterveydelliset syyt voivat vaikeuttaa oppimista. Mielenterveydellisiä syitä ovat esimerkiksi masennus, työuupumus ja skitsofrenia.

Mitkä ovat oppimisvaikeuksien diagnoosikoodit?

Terveydenhuollossa henkilön sairaus tai terveysongelma määritetään diagnoosikoodilla. Oppimisvaikeuksien diagnoosikoodit ovat F80–83. Diagnoosikoodi F81 sisältää lukemisen, kirjoittamisen ja matemaattisten taitojen vaikeudet. Saatat tarvita lääkärin tekemää diagnoosia esimerkiksi etuuden saamiseksi.

Tämä sivu on päivitetty viimeksi 1.1.2026.