Free cookie consent management tool by TermsFeed

Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Hyväksy Toiminnallisuusevästeet avataksesi chatin
Evästeasetukset
Chat
Chat-neuvonta – Selkosuomi
avoinna tänään klo
14:30
16:00
Kysy oppimisvaikeuksista
Selkosuomi

Vinkkejä luetun ymmärtämisen helpottamiseen

Vinkkejä luetun ymmärtämisen helpottamiseen

Oppimisvaikeus voi tehdä luetun ymmärtämisestä haastavaa.  

Esimerkiksi lukivaikeus tai kehityksellinen kielihäiriö vaikeuttavat luetun ymmärtämistä. Myös keskittymisen haasteet voivat vaikeuttaa luetun ymmärtämistä.

Jos sinulla on lukivaikeus, lukeminen voi olla työlästä ja hidasta. Joudut ajattelemaan ja keskittymään tavallista enemmän kun luet, jolloin muisti kuormittuu. Esimerkiksi kun luet lauseen loppuun, et muista enää sen alkua. Kun pääset kappaleen loppuun, olet ehkä unohtanut jo oleellisen asian.

Jos sinulla on kehityksellinen kielellinen vaikeus, sinun voi olla vaikea ymmärtää lukemaasi. Sanavarastosi saattaa olla pieni kielellisen vaikeuden takia. Sinun voi olla haastavaa ymmärtää monimutkaista kieltä tai vaikeita käsitteitä.

Jos sinun on vaikea keskittyä lukemiseen, et ehkä huomaa tärkeää asiaa tekstissä.

On hyvä selvittää, mistä syystä luetun ymmärtäminen on sinulle vaikeaa. Silloin voit saada tukea, joka auttaa sinua parhaiten.

Luetun ymmärtämiseen vaikuttavia asioita:

Tekstejä on monenlaisia. Teksti, jota luet voi olla esimerkiksi:

  • oppikirja
  • romaani
  • nettisivu
  • uutinen

Myös lukemisen syyt ja tavoitteet vaihtelevat. Tavoitteena voi olla esimerkiksi:

  • saada yleiskuva asiasta
  • hakea tiettyä tietoa
  • oppia suurempi kokonaisuus
  • rentoutua ja nauttia lukemisesta

Teksti ja lukemisen tavoite vaikuttavat siihen, kuinka syvästi teksti täytyy ymmärtää. Joskus riittää, että saat pinnallisen yleiskuvan tekstin aiheesta. Joskus sinun täytyy ymmärtää koko tekstin aihe perusteellisesti. Lukemista ja luetun ymmärtämistä helpottaa, kun valitset tavoitteeseen sopivan lukutavan

Mieti myös millainen lukija olet.

  • Mikä sinua innostaa ja motivoi lukemaan?
  • Mikä auttaa keskittymään?
  • Haittaavatko oppimisvaikeudet lukemista?
  • Mitä oppimistekniikoita voit hyödyntää?

ELKT-oppimistekniikka auttaa sinua ymmärtämään lukemaasi

ELKT-tekniikka tukee luetun ymmärtämistä. Sen nimi tulee sanoista

  • Ennakointi
  • Lukeminen
  • Kysyminen
  • Tiivistäminen

ELKT-tekniikan avulla voit arvioida, oletko ymmärtänyt lukemaasi. Näin taitosi ymmärtää lukemaasi kehittyy.

Voit käyttää ELKT-tekniikkaa aina, kun sinun täytyy lukea pitkä teksti. Harjoittele tekniikan vaiheita säännöllisesti. Niin niistä tulee sinulle tuttu tapa opiskella.

1 Ennakointi

Lue ensin otsikko ja katso kuvia. Pohdi niiden perusteella:

  • Tiedätkö aiheesta jo jotain?
  • Onko sinulla kokemuksia aiheesta?
  • Herättääkö aihe tunteita?
  • Onko aihe sinulle aivan uusi?

Katso miltä tekstin rakenne näyttää:

  • Erottuvatko kappaleet selkeästi?
  • Onko väliotsikoita?

Voit jo etukäteen merkitä kappaleiden väliin tauon, jossa pohdit hetken lukemaasi.

2 Lukeminen

Ennen varsinaista lukemista silmäile tekstiä läpi.

  • Merkitse ja kirjoita muistiin sinulle uudet sanat.
  • Selvitä, mitä uudet sanat tarkoittavat.
  • Voit kirjoittaa tietoja esimerkiksi muistilapulle.

Seuraavaksi voit ryhtyä lukemaan. Muista pitää tauko, kun olet lukenut kappaleen loppuun.

Kun pidät taukoa lukemisesta, muistele äsken lukemaasi kappaletta. Mitkä olivat tekstin tärkeimmät asiat?

3 Kysymykset

Keksi kysymyksiä tekstistä ja vastaa niihin itse. Esimerkiksi:

  • Mikä tekstissä oli sinulle uutta?
  • Mikä tekstissä oli kiinnostavaa?
  • Oliko tekstissä jotain, mitä oli vaikea ymmärtää?
  • Olitko eri mieltä joistain asioista tekstissä? Miksi?

4 Tiivistäminen

Mieti lopuksi, mikä on tekstin pääajatus. Mitä tekstin kirjoittaja halusi sanoa?

Mieti mielessäsi, kirjoita tai kerro ääneen tekstin tärkeimmät asiat. Ääneen lukeminen, ääneen ajattelu ja ääneen kertominen voivat auttaa sinua ymmärtämään paremmin lukemaasi.

Tämä sivu on päivitetty viimeksi 1.1.2026.