Free cookie consent management tool by TermsFeed

Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Hyväksy Toiminnallisuusevästeet avataksesi chatin
Evästeasetukset
Chat
No items found.
Selkosuomi

Vinkkejä oppimisen taitojen parantamiseen

Vinkkejä oppimisen taitojen parantamiseen

Oppimisen taitoja voit harjoitella ja oppia. Kun tunnet oman tapasi oppia, pääset parempiin oppimistuloksiin.

Vinkkejä valmistautumiseen ja ajankäytön suunnitteluun

Valmistautuminen ja lukemisen suunnittelu on tärkeä oppimisen taito. Se on erityisen tärkeää silloin, kun täytyy oppia suuri kokonaisuus.

Suunnittele lukemistasi:

  • Pilko suuri kokonaisuus osiin
  • Seuraa jaksamistasi. Mikä riittää?
  • Milloin jaksat parhaiten keskittyä?
  • Mieti lukukerralle kesto ja tauot

Muokkaa ympäristöäsi:

  • Valitse sinulle sopiva paikka (esim. koti, kirjasto, kahvila)
  • Lue istuen, seisten tai välillä liikuskellen
  • Säädä valaistus sopivaksi
  • Huomioi äänet (pieni häly tai hiljaisuus). Voit myös käyttää korvatulppia tai vastamelukuulokkeita, jos tarvitset.

Muokkaa materiaalia:

  • Merkitse tekstiin alleviivauksia ja värejä
  • Käytä kuvasymboleja ja tukisanoja kappaleiden vieressä
  • Lue ääneen
  • Käytä äänikirjoja
  • Käytä selaimen lukuohjelmaa (puhe tekstiksi, tekstin kuuntelu, keskittyminen)

Lähesty aihetta eri tavoilla:

  • Keskustele jonkun kanssa siitä, mitä olet lukenut
  • Kerro omin sanoin mitä olet oppinut
  • Katso lyhyitä videoita aiheesta

Tee lukusuunnitelma

Lukemisen suunnittelu auttaa sinua keskittymään.

Voit jakaa ison lukutehtävän pienempiin osiin. Sillä tavalla voit vähentää paineita ja kiireen tunnetta.

Hyvä suunnittelu auttaa myös keskittymään ja muistamaan paremmin. Kun teet suunnitelman niin tiedät, mikä osa tekstistä on tarkoitus lukea nyt. Muista osista ei tarvitse murehtia, koska ne luet vasta seuraavilla lukukerroilla.

Jos aloitat opiskelun tai vaihdat työtehtävää, lukemiseen voi tulla uusia haasteita. Voit joutua tutustumaan uusiin ohjeisiin ja teksteihin. Tällöin voit tarvita lisää aikaa lukemiseen. Lukemista on hyvä suunnitella etukäteen, jotta voit ymmärtää hyvin lukemasi tekstin. Jaksat myös keskittyä paremmin.

Monet oppilaitokset antavat lisäaikaa oppimistehtäviin ja koetilanteisiin, jos sinulla on oppimisvaikeus. Voit kysyä mahdollisuudesta saada lisäaikaa esimerkiksi oman oppilaitoksen eritysopettajalta tai opintopsykologilta.  

Näin teet lukusuunnitelman:

  • Varaa rauhallinen hetki, jolloin voit tehdä suunnitelman
  • Kirjoita lista teksteistä ja kirjoista, jotka sinun täytyy lukea. Voit järjestää tekstien ja kirjojen nimet listaan esimerkiksi helposta vaikeimpaan.
  • Silmäile kirjan sisällysluettelosta luvut, jotka sinun täytyy lukea.
  • Tarkista, milloin lukutehtävän pitää olla valmis.
  • Katso, kuinka pitkä yksi luku on.
  • Arvioi, paljonko tarvitset aikaa yhden luvun lukemiseen.
  • Kirjoita viikon lukuhetket lukusuunnitelmaan.
  • Kirjoita myös kertaushetket lukusuunnitelmaan. Kertaushetkellä luet muistiinpanoja, alleviivauksia, merkintöjä ja pohdit lukemaasi.
  • Lue vaikeimmat tekstit sellaiseen kellonaikaan, jolloin tiedät olevasi virkeä.
  • Ole rehellinen itsellesi. Tunnustele, miten paljon jaksat lukea yhdellä kerralla. Nopeus ei ole tärkeintä, kun haluat oppia asioita syvällisesti.

Esimerkki suunnitelmasta:

Lukusuunnitelma viikkokalenterissa

Tämä sivu on päivitetty viimeksi 1.1.2026.