Free cookie consent management tool by TermsFeed

Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Hyväksy Toiminnallisuusevästeet avataksesi chatin
Evästeasetukset
Chat
Chat-neuvonta – Selkosuomi
avoinna tänään klo
14:30
16:00
Kysy oppimisvaikeuksista
Selkosuomi

Kysy oppimisvaikeuksista

Asiantuntevaa ohjausta ja neuvontaa aikuisten oppimisvaikeuksista.

Mietityttääkö sinua jokin oppimisvaikeuksiin liittyvä asia?
Etkö löytänyt tarvitsemaasi tietoa?

Kysy oppimisvaikeuksista
perehtyneeltä asiantuntijalta
esimerkiksi chatin, puhelimen tai verkkoneuvonnan välityksellä!

Chat-neuvonta

Chat-neuvonnasta voit kysyä oppimisen vaikeuksista psykologilta.

Chat on auki tiistaisin klo 14.30-16.00.

Chat-neuvonta on seuraavan kerran avoinna 13.8. alkaen.

Näin pääset juttelemaan:

  • Chat avautuu Oppimisvaikeus.fi-sivustolla
    klikkaamalla sivun oikeassa alakulmassa näkyvää kirjeen kuvalla merkittyä chat-ikkunaa.
  • Huom! Jos chat-ikkuna ei ole näkyvissä,
    sinun täytyy muokata evästeasetuksiasi. Valitse: ’Muuta hyväksyntääsi’ ja ’Hyväksy kaikki’.
  • Voit myös hyväksyä evästeet
    avaamalla uuden yksityisen ikkunan
    tai käyttämällä toista selainta.

Mitä chat-neuvonnasta voi kysyä?

Chat-neuvonnassa voit kysyä oppimisvaikeuksista
sekä saada ohjausta erilaisiin oppimisen hankaluuksiin
ja niihin liittyviin mielenterveyden ongelmiin.
Tai voit tulla juttelemaan vapaamuotoisesti
oppimisvaikeuksiin perehtyneen psykologin kanssa.
Myös ammattilaiset voivat tulla chattiin.

Chattiin voi tulla matalalla kynnyksellä
Sinun ei tarvitse osata nimetä ongelmiasi
tai tarpeitasi kovin tarkasti.   
Voit kysyä vaikka seuraavista:

  • Epäilen, että minulla voisi olla oppimisvaikeus.
    Miten asiaan voisi saada selvyyttä?
  • Mistä paikoista voin saada tukea tai apua oppimisen vaikeuksiin?
  • Mitä keinoja on tukea omaa oppimista / keskittymistä /ajanhallintaa / lukemista / matikan oppimista / muistamista?
  • Mitä tukea voi saada opintoihin,
    kun oppiminen tai keskittyminen on vaikeaa?
  • Miten voisin helpottaa jännittämistä tai ahdistusta opiskellessa?
  • Voisinko hyötyä ryhmämuotoisesta tuesta tai yksilöllisestä etävalmennuksesta?
  • Olen ammattilainen ja haluan kysyä tai saada lisätietoa oppimisvaikeuksista.

Puhelinneuvonta

Puhelinneuvonnasta voit kysyä oppimisen vaikeuksista ammattilaiselta.

Puhelinneuvonta on auki maanantaista perjantaihin koko päivän puhelinnumerossa 044 781 3126.

Puhelinneuvonta on seuraavan kerran avoinna 11.8. alkaen.

Jos emme vastaa puhelimeen,
soitamme sinulle myöhemmin takaisin.

Mitä puhelinneuvonnasta voi kysyä?

Puhelinneuvonnassa voit kysyä oppimisvaikeuksista
sekä saada ohjausta erilaisiin oppimisen hankaluuksiin
ja niihin liittyviin mielenterveyden ongelmiin.

Puhelinneuvonta on tarkoitettu
oppimisvaikeuksia kokeville nuorille ja aikuisille
tai heidän läheisilleen.

Puhelinneuvontaan voi soittaa matalalla kynnyksellä.
Sinun ei tarvitse osata nimetä ongelmiasi
tai tarpeitasi kovin tarkasti.  
Voit kysyä vaikka seuraavista:

  • Epäilen, että minulla voisi olla oppimisvaikeus.
    Miten asiaan voisi saada selvyyttä?
  • Mistä paikoista voin saada tukea tai apua oppimisen vaikeuksiin?
  • Mitä keinoja on tukea omaa oppimista / keskittymistä /ajanhallintaa / lukemista / matikan oppimista / muistamista?
  • Mitä tukea voi saada opintoihin,
    kun oppiminen tai keskittyminen on vaikeaa?
  • Miten voisin helpottaa jännittämistä tai ahdistusta opiskellessa?
  • Voisinko hyötyä ryhmämuotoisesta tuesta tai yksilöllisestä etävalmennuksesta?
  • Olen ammattilainen ja haluan kysyä tai saada lisätietoa oppimisvaikeuksista.

Verkkoneuvonta

Voit saada apua oppimisen haasteisiin ammattilaiselta verkkoneuvonnan eli sähköpostin kautta.

Voit lähettää oman kysymyksesi oheisella lomakkeella joko omalla nimellä tai nimimerkillä. Laita mukaan sähköpostiosoitteesi, jotta voimme vastata sinulle.

Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

Kiitos viestistäsi!

Olemme teihin yhteydessä. Voit halutessasi palata etusivulle alta.

Tietojen lähettäminen ei onnistunut. Yritäthän uudelleen.

Tämä sivu on päivitetty viimeksi 3.8.2026.