Free cookie consent management tool by TermsFeed

Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Hyväksy Toiminnallisuusevästeet avataksesi chatin
Evästeasetukset
Chat
Chat-neuvonta – Selkosuomi
avoinna tänään klo
14:30
16:00
Kysy oppimisvaikeuksista
Selkosuomi

Miten saat tukea oppimiseen?

Miten saat tukea oppimiseen?

Oppimisvaikeuksien kanssa pärjäämiseen löytyy hyviä keinoja. Sinun ei kannata jäädä yksin ongelmiesi kanssa.

Oppimisvaikeuksia ei kannata salata eikä peitellä. Salaaminen tai peittely voi viedä sinulta voimavaroja, joita voisit käyttää oppimiseen.

Voit tehdä oppimisen hyväksi paljon itsekin. Voit esimerkiksi hyödyntää omia vahvuuksia ja kehittää omia työskentelytapoja.

Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää, jos sinulla on oppimisvaikeuksia. Kun huolehdit omasta hyvinvoinnistasi,
jaksat opetella uusia asioita.

Läheiset ja opiskelutoverit voivat neuvoa sinulle hyviä keinoja oppimiseen. Voit saada apua myös esimerkiksi oppilaitoksesi tai työpaikkasi ammattilaisilta. Voit saada esimerkiksi erityisjärjestelyjä koetilanteisiin tai työpaikalle.

Myös järjestöt, kirjastot ja opistot tarjoavat erilaisia tukimuotoja. Oppimista helpottavat myös sopivat apuvälineet.

Voit tarvita oppimisvaikeuksiin myös kuntoutusta.
Kuntoutus tarkoittaa sellaisia palveluita ja menetelmiä,
joiden avulla oppiminen helpottuu.
Kuntoutuksen avulla saat paremman työkyvyn ja toimintakyvyn.

Oppimisvaikeuksien tunnistaminen

Oppimisvaikeuksista kannattaa puhua, jos ne haittaavat arkea, opiskelua tai työtä.

Oppimisvaikeuksien tunnistaminen antaa sinulle hyödyllistä tietoa ja lisää itsetuntemustasi. Vaikeuksien tunnistaminen auttaa sinua myös saamaan sinulle sopivaa tukea.

Sinulle voidaan kirjoittaa oppimisvaikeuksien yksilöllisen arvioinnin perusteella todistus tai lausunto. Siinä on kerrottu, minkälaisia erityisjärjestelyjä, tukitoimia ja apuvälineitä sinulle suositellaan esimerkiksi opintoihin tai työhön.

Voit tarvita todistuksen myös ylioppilaskirjoitusten, autokoulun tai valintakokeiden erityisjärjestelyihin. Lisäksi voit saada kuntoutusta, kun oppimisvaikeus on tunnistettu.

Keneltä saat apua, jos epäilet että sinulla on oppimisvaikeus?

Erityisopettaja voi arvioida lukivaikeutta ja matematiikan oppimisvaikeutta. Myös puheterapeutit tekevät lukitestauksia ja arvioivat kielellisiä vaikeuksia.

Psykologit ja neuropsykologit selvittävät laajemmin oppimisen hankaluuksia. He voivat arvioida esimerkiksi muistin toimintaa ja hahmottamisen tai keskittymisen hankaluuksia.

Yleensä tutkimusten pohjalta kirjoitettu virallinen lausunto riittää, että saat tukitoimia. Jos tarvitset oppimisvaikeudesta lääketieteellisen diagnoosin, sinun täytyy mennä lääkäriin. Tarvitset yleensä lääkärin lähetteen myös erikoissairaanhoidossa tehtäviin jatkoselvittelyihin.

Mihin otat yhteyttä?

Jos olet opiskelija:

Opintopsykologi, kuraattori, erityisopettaja tai terveydenhoitaja arvioi vaikeuksiasi oppilaitoksessasi tai ohjaa sinut eteenpäin.

Jos olet työsuhteessa:

Jos saat työterveyshuoltoa, ota yhteyttä työterveyslääkäriisi tai työterveyshoitajaasi. He ohjaavat sinut tarvittaessa jatkotutkimuksiin.

Jos olet työtön:

Voit päästä oppimisvaikeuksien arvioon työllisyyspalvelujen kautta.

Muita vaihtoehtoja oppimisvaikeuksien tunnistamiseen

Matalan kynnyksen palvelut

Helsingin seudun erilaisten oppijoiden liitto (HERO) järjestää lukiseulontaa. Lukiseulonnassa selvitetään, onko sinulla mahdollisesti lukivaikeuksia. Et kuitenkaan saa lausuntoa lukivaikeuksista lukiseulonnasta.

Myös Erilaisten oppijoiden liiton (EOL) paikallisjärjestöt tekevät lukiseulontaa.

Lisätietoa Erilaisten oppijoiden liiton verkkosivuilta

Terveyskeskukset

Voit varata ajan terveyskeskuslääkärille. Lääkäri voi tarpeen mukaan tehdä lähetteen erikoissairaanhoitoon jatkoselvityksiä varten.

Yksityiset palvelut

Yksityinen luki- ja matematiikkatestaaja voi myös kartoittaa vaikeuksia. Erilaisten oppijoiden liiton sivuilta löydät tietoa Suomessa toimivista luki- ja matematiikkatestaajista.

Yksityinen psykologi tai neuropsykologi voi selvittää laajemmin oppimisvaikeuksia. Voit etsiä sopivaa neuropsykologia esimerkiksi hakupalvelun kautta. (Huom. Hakupalvelusivun sisältö ei ole selkosuomea).

Tutustu hakupalveluun Psykologiliiton verkkosivuilla

Jos olet Kelan, sosiaalitoimen tai TE-palvelujen asiakas, he saattavat myöntää sinulle tukea yksityiseltä ostetun tutkimuksen maksamiseen. Myös esimerkiksi vakuutus voi korvata kustannuksia.

Lisätietoa Kelan verkkosivuilla

Mistä saat apua, kun sinulla on todettu oppimisvaikeus?

Jos opiskelet peruskoulussa, ammatillisessa oppilaitoksessa tai lukiossa, voit saada erityisopetusta. Erityisopetus auttaa sinua kehittämään oppimisen taitojasi. Voit saada myös erityisjärjestelyjä, kuten esimerkiksi lisäaikaa tenttiin tai apuvälineitä käyttöösi.

Jos opiskelet korkeakoulussa, voit kysyä apua opintopsykologilta.  

Jos olet työelämässä, voit saada ammatillista kuntoutusta. Ammatillinen kuntoutus auttaa pärjäämään työssä. Ammatillisessa kuntoutuksessa voit saada tukea esimerkiksi apuvälineiden tai työolosuhteiden järjestämiseen työpaikalla. Voit päästä myös Kelan järjestämään kuntoutukseen.

Jos tarvitset tukea työllistymiseen, voit saada apua työllisyyspalveluista. Voit saada apua esimerkiksi sinulle sopivan ammatin valintaan. Voit päästä myös kokeilemaan tuen avulla uutta koulutusta tai työpaikkaa.

Neuropsykologisen tutkimuksen perusteella neuropsykologi saattaa ehdottaa sinulle neuropsykologista kuntoutusta. Neuropsykologisessa kuntoutuksessa harjoittelet asioita, jotka ovat sinulle vaikeita. Kun harjoittelet, voit esimerkiksi oppia lukemaan nopeammin. Neuropsykologisessa kuntoutuksessa voit harjoitella myös keinoja, joiden avulla pystyt elämään oppimisvaikeuden kanssa.

Kuntoutussäätiö järjestää ryhmäkuntoutusta nuorille ja aikuisille, joilla on oppimisen vaikeuksia. Ryhmässä psykologi kertoo sinulle oppimisvaikeuksista, apukeinoista ja opiskelutekniikoista. Ryhmässä saat myös vertaistukea ja pääset keskustelemaan omista kokemuksistasi muiden kanssa. Jos haluat mukaan ryhmään, lähetä sähköpostia osoitteeseen: oppimisentuki@kuntoutussaatio.fi  

Tämä sivu on päivitetty viimeksi 1.1.2026.