Free cookie consent management tool by TermsFeed

Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Hyväksy Toiminnallisuusevästeet avataksesi chatin
Evästeasetukset
Chat
Chat-neuvonta – Selkosuomi
avoinna tänään klo
14:30
16:00
Kysy oppimisvaikeuksista
Selkosuomi

Mitä hahmotusvaikeus tarkoittaa?

Mitä hahmotusvaikeus tarkoittaa?

Jos sinulla on hahmotusvaikeus, sinun on vaikeaa käsitellä sitä mitä näet. Sinun voi olla vaikea käsitellä myös sitä, mitä kuulet tai tunnet. Vaikka sinulla olisi hyvä näkö ja kuulo, aivosi käsittelevät sitä mitä näet tai kuulet eri tavalla. Siksi sinun voi olla myös vaikeaa kuvitella asioita mielessäsi.  

Sinun voi olla hankalaa esimerkiksi arvioida avaruudellisia suhteita eli asioiden välisiä etäisyyksiä ja suuntia. Myös osien yhdistäminen kokonaisuudeksi voi olla vaikeaa.

Jos sinulla on hahmottamisen vaikeus, sinun voi olla vaikeaa:

  • havaita yksityiskohtia
  • ajatella asioita mielessäsi kuvina
  • muistaa, mitä olet nähnyt
  • käyttää mielikuvitusta

Arjessa sinulla voi olla vaikeuksia esimerkiksi:

  • lukea karttaa
  • oppia reittejä
  • tunnistaa ja löytää asioita
  • ymmärtää laitteiden toimintaa
  • koota asioita osista
  • ymmärtää rakennuspiirustuksia tai geometriaa
  • ymmärtää ajan kulumista
  • ymmärtää, missä järjestyksessä asiat tapahtuvat

Hahmotusvaikeuksiin liittyy usein myös matematiikan vaikeuksia. Matematiikan osaaminen vaatii esimerkiksi etäisyyksien, suhteiden ja suuntien hahmottamista.

Jos sinulla on hahmotusvaikeus, sinun voi olla vaikea laittaa asioita aikajärjestykseen. Sinun voi olla vaikea myös hahmottaa, mikä asia on seuraus toisesta asiasta. Myös kokonaisuuksien ymmärtäminen voi olla sinulle vaikeaa.

Hahmotusvaikeudet voivat vaikeuttaa myös vuorovaikutusta toisten kanssa. Suuri osa vuorovaikutuksesta on sanatonta. Sanatonta vuorovaikutusta ovat esimerkiksi ilmeet ja eleet. Hahmotusvaikeudet voivat haitata sanattoman vuorovaikutuksen ymmärtämistä.

Tämä sivu on päivitetty viimeksi 1.1.2026.